Deniz ve gemilerle insan hayatına fener olan eserler sunan Ressam Ayşen Can beşinci kişisel sergisini açtı.
Can’ın “Mavi Seyir” adını verdiği sergi Üsküdar The Bosphorus House’da sergilendi. Yolculuk ve seyri buluşturan 54 eserin yer alacağı serginin amiral eserinin Atatürk ve Türk ulusunu anlatan tablo olduğu belirtildi.
SERGİYE SİNEM DEDETAŞ DA KATILDI
Üsküdar Belediye Başkanı Sinem Dedetaş ve eşi Barış Dedetaş’ın da katıldığı açılışta, DenizTemiz Derneği/ TURMEPA Yönetim Kurulu Başkanı Şadan Kaptanoğlu, TMMOB Gemi Makineleri İşletme Mühendisleri Odası (GEMİMO) Yönetim Kurulu Başkanı Müh. Yaşar Canca, İTÜ Denizcilik Fakültesi Mezunları Sosyal Yardım Vakfı (DEFAV) Yönetim Kurulu Üyesi Kapt. Kazım Bakan, İTÜ Türk Boğazları Denizcilik Uygulama Araştırma Merkezi (İTÜBOA) Onursal Başkanı Kapt. Saim Oğuzülgen, Kıyı Emniyeti Kaptan ve Baş Mühendisleri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Kapt. Arslan Dede, Deniz Emniyet Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Müh. Kapt. Cahit İstikbal, TK Tuzla Tersanesi Genel Müdürü Levent Sorer, Nippon Paint Marine İş Geliştirme ve Ticari Satış Direktörü Cengiz Karabüber, Kuzey Marine Yönetim Kurulu Başkanı Emin Yaşacan, Çankırı Vakfı Yönetim Kurulu Başkanı Av. Selçuk Baydar, Çankırı Dernekler Federasyonu Yönetim Kurulu Başkanı Önder Tozan ve Özkan Prodüksiyon Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özkan da Ressam Can’ı yalnız bırakmayarak destek oldu.
“HER KONUDA TÜM SANATÇILARA KAPIM AÇIK”
Ressam Ayşen Can, eşi Kaptan Mustafa Can, çocukları Nuri Mert Can ve Ceren Esin Can ile beraber kurdeleyi kesen “denizci” Üsküdar Belediye Başkanı Sinem Dedetaş, Üsküdar’da denizi ve denizciliği anlatan daha çok sanat faaliyeti görmek istediklerini ve her konuda tüm sanatçılara kapılarının açık olduğunu ifade etti.
“HİÇ BİTMEYECEK BİR YOLCULUĞUN SEYRİNİ TUVALE AKTARIYORUM”
Son üç serginini merkezine ‘seyri’ koyan Ressam Ayşen Can ise, insanın seyrinin doğumuyla başlayıp ölümüne kadar devam ettiği hatırlattı. Uzak yol gemi kaptanı olan eşiyle beraber altı yıl boyunca denizlerde yaşadığını, oğlunu da altı yaşına kadar gemilerde büyüttüğünü söyledi. Can, “Bu süre boyunca hem ülkelerin kültürlerini hem de gemide yaşamı uzun uzun seyrettim. Önceki iki sergim “Sır-lı Seyir” ve “Işığın Seyr-i”nde de yine eş zamanlı olarak bu iki eyleme atıf vardı. Zaman zaman birbirinin devamı gibi gözüken, aslındaysa hiç bitmeyecek bir yolculuğun seyrini tuvale aktarıyorum ve ‘seyir’ hep devam ediyor” dedi.
“GEMİLER BİRÇOK SORUNUN VE MUTLULUĞUN SIKIŞTIRDIĞI DEMİR YIĞINLARIDIR”
Eserleriyle insan seyrini anlatırken gemilerin lumbuz, dümen, pusula ve çapa gibi parçalarını özellikle kullandığını dile getiren Can, “Gemiler aslında bir çok sorunun ve mutluluğun kısacası hayatın eş zamanlı olarak sıkıştırdığı demir yığınlardır. Örneğin çapa, zor zamanlarda geminin yardımına koşarak durmasını, durup düşünmesini sağlar. Yani bir bakıma gemiyi hayata bağlar. Pusula hayatınızın yönünü gösterir size. Yanlış pusula okuması sizi içinden çıkamayacağınız anlara götürür” dedi.
“SONSUZA KADAR SÜRECEK SEYRİ OLAN CUMHURİYET’İ YERLEŞTİRİYORUM”
Bir Türk kadını olarak her sergisinde ulusal değerleri merkezine alan ana bir eser meydana çıkardığını belirten Can, “Önceki sergimde Atatürk ve Kartal İstimbotunu, ‘Geldikleri Gibi Giderler’ adlı eserimde anlatırken, bu sergimde ise Atatürk ve Türk Ulusu’nun O’na ebedi istirahatgahı Anıtkabir’de gösterdiği sevgi selini, ‘Ne Mutlu Türküm Diyene’ sözleriyle perçinliyorum. Bütün bu duruşumun altında ise yine bir seyir ama bu sefer bağımsızlığımız sonsuza kadar sürecek seyri olan Cumhuriyet’i yerleştiriyorum”
EŞARP GELENEĞİNE DEVAM EDİYOR
Sosyal sorumluluk projelerine de büyük önem veren Can, her sergisinde bir eserini eşarplara bastırıyor ve elde edilen geliri öğrencilere burs olarak ulaştırılması için İTÜ Denizcilik Fakültesi Mezunları Sosyal Yardım Vakfı (DEFAV) ve Çankırı Eğitim ve Kültür Vakfı’na aktarıyor. Can, ziyaretçilerden çok ilgi gören eşarp geleneğini bu sergisinde de devam ettiriyor. Sergi, The Bosphorus House’da 12 Kasım 2024’e kadar açık kalacak.
ŞEN ATÖLYE’DE ÇALIŞMALARI DEVAM EDİYOR
Ayşen Can’ın bir önceki sergisinin amiral eseri olan ve Atatürk ile Kartal İstimbotunu aynı eserde buluşturan “Geldikleri Gibi Giderler” adlı eseri yoğun ilgi görmüş hatta serginin açılmasından bir gün önce Türkiye’nin önemli tersanelerinden biri tarafından satın alınarak daimi koleksiyona katılmıştı. Bazı eserleri yine denizcilik firmaları ve denizcilik müzelerinin daimi koleksiyonlarında bulunan Can, halen çalışmalarını kendisine ait Şen Atölye’de sürdürüyor.
RESSAM AYŞEN CAN KİMDİR?
Ressam Ayşen Can Ankara’da yaşamış ve eğitim hayatını burada tamamlamıştır. Kaptan olan eşiyle 6 sene dünya denizlerini dolaşıp 30’dan fazla ülkeye gitmiştir. Bu gittiği ülkelerde sanat müzelerini gezip, araştırmalar yapmıştır. Geminin şartları nedeniyle karakalem çalışıp ve bol bol fotoğraf çekmiştir. Türkiye’ye döndükten sonra denizden ve denizdeki yaşamdan çok etkilenip deniz konulu resimlerini çalışmaya başlamıştır.
Dört kişisel sergi ve çok sayıda karma sergilere, çalıştaylara ve sempozyumlara katılmıştır. Türkiye’de ve yurtdışında resmi ve özel koleksiyonlarda resimleri yer almaktadır. Ayrıca eserlerinden iki tanesi de denizcilik müzesinde sergilenmektedir. Sanatçı çalışmalarını İstanbul’daki kendine ait Şen Atölye ’de sürdürmekte ve resim dersleri vermektedir.
Kişisel sergiler
2021 l Sır-lı Seyir
2018 l Işığın Seyr-i | İstanbul
2015 l Zevk-i Rengi Aşk | İstanbul
2014 l Denizin Gezgin Kızları
Çalıştaylar ve sempozyumlar
- 2024 l Uluslararası Çankırı Ilgaz Nolana Sanat Çalıştayı
- 2020 l Selahattin İnal Güzel Sanatlar Lisesi Resim Çalıştayı | Çankırı
- 2019 l 2. Sualtı Resim Çalıştayı | Fethiye
- 2019 l Türk Dünyası Çankırı Resim Çalıştayı | Çankırı
- 2018 l Doğa Umursamaz Bizi Sanat Umursamaz Sizi | İstanbul
- 2018 l 7. Eski Ev Yeni Sanat Uluslararası Sanat Sempozyumu | İzmir
Fuarlar
- 2024 l ARTAnkara 10 Çağdaş Sanat Fuarı I Ankara
- 2023 l Art Contact 3 Çağdaş Sanat Fuarı I İSTANBUL
- 2023 l ARTAnkara 9 Çağdaş Sanat Fuarı I Ankara
- 2022 l Art Contact 2.Çağdaş Sanat Fuarı |İstanbul
- 2022 l Art Ankara 8. Çağdaş Sanat Fuarı | Ankara
- 2020 l Art Ankara 6. Çağdaş Sanat Fuarı | Ankara
- 2019 l Art İstanbul 2. Uluslararası Sanat Fuarı | İstanbul
Karma sergiler
- 2024 l “Yaşadığım şehrin iklim havası” uluslararası resim sergisi Azerbaycan
- 2023 l Yılbaşı Karma Resim Sergisi
- 2023 l PASSPORT 3 Karma Resim Sergisi
- 2023 l Parolamız SEVGİ Karma Resim Sergisi
- 2022 l PASSPORT 2 Karma Resim Sergisi
- 2022 l Uluslararası Plastik Sanatlar Sergisi (Sanat Ve Tasarım Fakültesi)
- 2022 l Mavi Liman 14 Karma Resim Sergisi
- 2022 l 103.Yaşında 19 Mayıs Uluslararası Karma Sergi
- 2022 l 18 Mart Çanakkale Deniz Zaferi Uluslararası Karma Afiş Ve Resim Sergisi
- 2021 l Bodrum’da Renklerin Yolculuğu Karma Resim Sergisi
- 2021 l Bulgaristan Mestanlı’da Türk Ressamlar Sergisi
- 2021 l Nahçıvan Uluslararası 5.Sanat Festivali
- 2021 l Yüreğimdeki Sevgi |Anneler Günü Karma Sergisi |Ankara
- 2021 l 18 Mart Zaferi Ve Çanakkale Şehitlerine Uluslararası Sanal Sergisi
- 2021 l Pandemide Kadın Olmak |Uluslararası Karma Sanal Sergisi
- 2021 l Başka Bir Dünya Mümkün|Uluslararası Karma Sanal Sergi
- 2017 l Duygusunu Geçmişten Alan Sevgi | İstanbul
- 2017 l Kırmızı Beyaz | İstanbul
- 2017 | Cumhuriyet Bize Çok Yakışıyor | İstanbul
- 2016 | Başarım Sensin Derneği Yararına Yapılan Resim Sergisi | Muğla
- 2016 | Kırmızı Beyaz | İstanbul
- 2016 | Geleceğin Eğitimi Derneği Yararına Yapılan Resim Sergisi | İstanbul
- 2015 | DEFAV Yararına Yapılan Resim Sergisi | İstanbul
- 2015 | ZEREV Yararına Yapılan Resim Sergisi | İstanbul
- 2015 | Kırmızı Beyaz | İstanbul
- 2015 | Elmanın İki Yarısı Dünya Kadınlar Günü Resim Sergisi | İstanbul
- 2015 | Ağlama Nepal | İstanbul
- 2014 l Ekolojik Kadın Köyü Uluslararası Karma Resim ve Fotoğraf Sergisi | İstanbul